گرمایش سوله‌های صنعتی

۲ بازديد
گرمایش سوله‌های صنعتی و سالن‌های بزرگ همواره از دغدغه‌های کارکنان و صاحبان آنها است. در فصل زمستان، گرم نگه‌داشتن این مکان‌ها امری حیاتی و حائز اهمیت است. با توجه به ارتفاع زیاد این ساختمان‌ها و بزرگ بودن حجم آنها، کاربرد سیستم‌های گرمایشی کارآمد و موثر از اهمیت بالایی برخوردار است. اما همچنان چالش‌هایی مانند هزینه‌های نصب و سوخت مصرفی برای صاحبان این مکان‌ها وجود دارد.

در گذشته برای گرم کردن سوله‌های صنعتی از روش‌های سنتی مانند هیتر صنعتی، بخاری معمولی و موتورخانه مرکزی استفاده می‌شد. اما امروزه با پیشرفت فناوری، سیستم‌های گرمایشی مدرن‌تر و بهینه‌تری به کار گرفته می‌شود. از جمله این سیستم‌ها، سیستم‌های گرمایشی تابشی هستند که با تبدیل انرژی به امواج مادون قرمز، گرما را به سطح زمین و اجسام اطراف منتقل می‌کنند. این سیستم‌ها به دلیل کارآیی بالا و افزایش بهره‌وری در مصرف سوخت، به‌عنوان گزینه ایده‌آلی برای گرم کردن سوله‌ها محسوب می‌شوند.

از سیستم‌های گرمایشی تابشی در سالن‌های صنعتی، سوله‌ها، کارگاه‌ها، گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و حتی سالن‌های ورزشی استفاده می‌شود. این سیستم‌ها، علاوه بر گرم کردن مطلوب محیط، در ارتفاع نصب شده و حتی در صورت کمبود جا، قابل اجرا هستند. با کاربرد صحیح و بهینه این سیستم‌ها، می‌توان هزینه‌های انرژی را به‌حداقل رساند و کارایی بیشتری در گرم‌کردن محیط ایجاد کرد. به همین دلیل، استفاده از سیستم‌های گرمایشی تابشی در گرم نگه‌داشتن سوله‌های صنعتی اهمیت زیادی دارد. با مشاوره کارشناسان متخصص، می‌توانید بهترین سیستم‌های گرمایشی متناسب با نیازهای مکان خود را انتخاب کنید و از بهره‌وری بالا و هزینه‌های کمتر برخوردار شوید.

اصناف گرماتاب (هیتر تابشی) در دو نوع خانگی و صنعتی ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. نمونه خانگی این هیترها به ارتفاع یک تا دو متر محدود می‌شوند و انرژی الکتریکی را برای تولید گرما به کار می‌گیرند. در حالی که هیترهای تابشی صنعتی، برای گرمایش سالن‌های صنعتی، کارگاه‌های تولیدی، فضاهای باز، گلخانه‌ها، پارکینگ‌ها و باراندازها استفاده می‌شوند. ابعاد بزرگتر و مصرف گاز به‌عنوان سوخت، از ویژگی‌های این هیترها در نسخه‌های صنعتی است که دو نوع زیر را شامل می‌شوند:

۱- بخاری تابشی لوله‌ای LT
۲- بخاری تابشی لوله‌ای UT

مقایسه گرمایش از طریق تابش و همرفتی


سیستم‌های گرمایش تابشی به عنوان بهترین راه‌حل برای گرم کردن سالن‌های بزرگ با ارتفاع زیاد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. مشکلات و خرابی‌های زیاد سیستم‌های گرمایشی سنتی این نوع ساختمان‌ها را به انتخابی نامناسب در زمینه صنعتی تبدیل کرده است. به عنوان مثال، نیاز به فضای جداگانه برای موتورخانه، صدای زیاد فن‌های دمنده، مصرف بالای برق و ترکیدگی لوله‌ها در هوای یخبندان از جمله این مشکلات هستند. علاوه بر این، در سیستم‌های گرمایش قدیمی، کارفرما در هوای سرد زمستان مجبور است حداقل دو روز قبل از نیاز، سیستم گرمایشی را روشن کند تا دمای کلی سالن به حد ایده‌آل برسد. علت این امر این است که این نوع سیستم از همرفتی برای گرم‌کردن فضا استفاده می‌کند و هوا را از بالا گرم می‌نماید تا به مرور به کف سالن برسد.

در این روش، برای بالا رفتن دمای محیط، باید میزان زیادی از هوا گرم شود که انرژی زیادی را مصرف می‌کند. اما در سیستم‌های گرمایش تابشی، به جای گرم کردن هوا، مناطق مورد نظر

مستقیماً گرم می‌شوند و برای دستیابی به دمای مطلوب،‌ انرژی و سوخت کمتری مصرف می‌شود. به عبارت دیگر، در روش گرمایش تابشی، کف سوله گرم می‌شود و هوا اشعه مادون‌قرمز را به میزان بسیار کمی جذب می‌کند. لذا اجسام قبل از هر چیزی، گرم می‌شوند و دمای هوا نیز به صورت همرفتی بالا می‌رود. از مزایای دیگر این روش می‌توان به سازگاری با محیط‌زیست، سروصدای پایین و نصب آسان اشاره کرد. به علاوه، این نوع گرمایش دیگر نیاز به هزینه‌های زیادی برای تعمیر و نگهداری ندارد.

آیا استفاده از گرماتاب‌ها به صرفه است؟


همانطور که در بالا ذکر شد، در سیستم‌های گرمایش قدیمی، نیاز به حداقل دو روز قبل از نیاز، سیستم را روشن کنید تا سالن گرم شود. این زمان طولانی که صرف گرم‌کردن سالن می‌شود، مصرف برق و سوخت را به میزان چشمگیری بالا می‌برد.

سوله‌های صنعتی به علت وسعت و اتلاف انرژی زیاد، با بخاری‌های معمولی، رادیاتور و هیترهای دمنده گرم نمی‌شوند؛ لذا سیستم‌های گرمایش تابشی یا گرماتاب‌ها، انتخابی ایده‌آل و مقرون به صرفه برای گرم‌کردن اماکن صنعتی هستند. با استفاده از گرماتاب‌ها، با هزینه بسیار کم، کارکنان نیازی به ترک محل کار ندارند و در هر نقطه‌ای از سالن گرم می‌شوند.

نحوه عملکرد گرماتاب در گرمایش سوله و سالن‌های صنعتی


سالن‌های صنعتی، بسته به نوع کار و محصول تولیدی، از نظر دما، رطوبت و کیفیت هوا حساس هستند. میزان دما در این سالن‌ها از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر راندمان کار و میزان هزینه‌ها است که با تغییر فصول مختلف سال تغییر می‌کند. گرمایش در سوله و سالن‌های صنعتی باید به نقاطی اعمال شود که بیشترین نیاز به آنجاست. به همین دلیل، برخی از نقاط که احتیاج به گرمای کمتری دارند، باید میزان کمتری از گرما دریافت کنند. همچنین در نقاطی که افزایش دما موجب بروز حوادث خطرناک می‌شود، نباید هیچگونه گرمایی ایجاد شود. به همین دلیل، گرمایش سوله نیاز به دقت فراوان دارد؛ یعنی قبل از نصب سیستم‌های گرمایشی، باید تمام ویژگی‌های سوله از نظر گرمایش بررسی شود. مناطقی که موجب اتلاف انرژی می‌شوند، باید شناسایی شده و با استراتژی‌های صحیح، مانع از به هدر رفتن انرژی شوند. پس از بررسی کامل، می‌توان مکان مناسب جهت نصب سیستم‌های گرمایشی تابشی را تعیین کرد.

سیستم‌های گرمایشی تابشی و گرماتاب‌های سقفی مانند خورشید عمل می‌کنند و گرما را در قالب امواج تابشی به افراد و اجسام منتقل می‌کنند. این سیستم‌ها با احتراق سوخت فعالیت می‌کنند و انرژی حاصله با دمای بالا را به وسیله لوله‌های آلومینایز انتقال می‌دهند. امواج تابشی حاصل از گرمای مادون قرمز به طور یکدست در فضا پخش می‌شود و محیط را به خوبی گرم می‌کنند. گرماتاب‌ها با قابلیت فوق‌العاده در گرمایش فضاهای وسیع، انتخابی مناسب برای سالن‌ها با سقف بلند هستند و شما قادر خواهید بود تنها بخش‌های مورد نظر خود را به طور موضعی گرم کنید. این کار موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت شده و هزینه‌های گرمایش سالن‌های صنعتی را کاهش می‌دهد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.